Tilmelding

Navn*

E-mail*

Mobil*

Skole*

Klasse*

Antal elever*

Evt. kommentarer

øjeBLIK

– Om at se hinanden

Hvad vil det sige at være usynlig? Hvad vil det sige at se hinanden? Og kan man ligefrem blive usynlig, hvis man ikke bliver set?

Sidstnævnte er sket for pigen Ninni, som optræder i mumitroldenes univers. I Tove Janssons Historien om det usynlige barn er Ninni blevet usynlig efter at have boet hos en slem dame. Hun bringes derfor til mumifamilien i håbet om, at Mumimor kan få hende gjort synlig igen. Mumimor opgiver faktisk opgaven undervejs, men ikke desto mindre kommer Ninni langsomt til syne i mødet med familiens blik på hende.

I forlængelse af Historien om det usynlige barn præsenteres eleverne for Søren Kierkegaards tanker om at se og blive set. For Kierkegaard er måden, hvorpå vi ser hinanden altafgørende, da vi med et enkelt øjekast kan tillægge eller fra­kende hinanden betydning.

Endelig møder eleverne bibelfortællingen om den udstødte tolder, Zakæus, der mod sin forventning bliver set af Jesus og dermed får nyt mod. Teksten viser, hvordan et enkelt blik og en lille gestus kan gøre hele forskellen for et menne­skes liv.

Som supplement til tekstlæsningen kan der arbejdes billedkunstfagligt med projektets pointer om det ’at se’, når eleverne skaber deres eget kreative produkt, en leporellobog.

Materialet udbydes kun til skoler i Randers, Favrskov og den sydlige del af Mariagerfjord Kommune. 

Målgruppe: 4.-5. klasse
Fag: Kristendomskundskab og dansk – mulighed for inddragelse af billedkunst
Lektioner: 9-11

Tilmelding

Navn*

E-mail*

Mobil*

Skole*

Klasse*

Antal elever*

Evt. kommentarer